Didik Al Quran

BAB 5 : CARA PING BLOGSPOT @ WEBSITE.

Dicatat oleh Insan Biasa.

PING adalah antara cara lain @ alternative lain agar blog @ website anda mendapat rangking yang tinggi juga agar blog anda dikesan oleh begitu banyaknya search engine dalam seluruh SE yang ada. Disarankan kepada anda melakukan pencarian di Google cara-cara melakukan ping untuk blogspot.

Apakah itu PING?

Sebuah tool jaringan komputer yang digunakan untuk menguji apakah sebuah komputer atau hosting boleh dibuka di internet. Ping juga tindakan mengirimkan pesan jaringan ke suatu server untuk menginformasikan bahwa Anda telah mengupdate blog. Dengan kata lain, setelah anda update blog anda sebaiknya setelah itu luangkan masa melakukan kegiatan PING di tempat yang berbeza, kerana sekiranya anda melakukan PING pada tempat yang sama. Kemungkinan besar blog @ website anda akan dikesan sebagai SPAM.


Di bawah ini, Saya sediakan beberapa tempat yang anda boleh melakukan PING blog anda. Ingat apa yang telah saya katakan seperti di atas, lakukan sebaiknya dan sebetulnya. Anda juga disarankan supaya mendaftar di tempat yang anda PING supaya blog anda secara automatik dikesan sekiranya melakukan UPDATE.

Secara ringkasnya senang, dibawah ini ada senarai website yang anda boleh PING pada BLOG anda...

Cara PING yang anda pilih dengan tempat PING yang lainnya hampir sama cuma mungkin sedikit rumit sekiranya diminta untuk melakukan pendaftaran dan lain-lain.

Setelah selesai melakukan PING anda boleh@perlu memgambil CODE HTML yang disediakan untuk diletakkan kedalam BLOG anda...

Sebagai penambahan, widget yang anda letakkan di blog anda tadi adalah untuk permudahkan kerja anda melakukan PING secara terus, tidak perlu masukkan nama blog anda, url anda, apabila anda klik pada Widget tersebut, automatik blog anda akan di PING.


Lain-lain tempat yang boleh anda melakukan PING :










Silakan anda mencuba semua list tempat PING yang telah sediakan di atas dan sekiranya anda suka pada semuanya, silakan mendaftar di setiap list yang diberikan. Tetapi anda disarankan mendaftar paling-paling 3 tempat PING di atas.

BAB 6 : CARA MASUKKAN CODE HTML di BLOG
 

Rank

Selamat Datang